Væggene kan tale
Udsmykningskunst har en særlig appel og direkte virkning på et steds stemning. Den påvirker vores sanseapparat effektivt og er historisk blevet brugt til at propagandere, reklamere og udtrykke identitet, religiøsitet og meget andet verden over og i alle tidsperioder. Den er den fysiske, blivende manifestation af vores fællesskaber - sociale, kulturelle og stedsbundne. Udsmykningskunst taler helt umiddelbart til både børn og voksne, kunstkendere og almindelige mennesker og fanger folk på en særlig måde. Det skyldes bl.a. den store skala, værkernes placering i fælles rum og samspillet med arkitekturen og hverdagslivet. Der er meget energi og liv at hente i udsmykningskunst, hvad enten der er tale om indendørs eller udendørs lokaliteter, nybyggeri eller ombygning, enkelte rum eller byudvikling. Når kunst opføres som en del af fælles rum og integreres i arkitekturen, begynder vi at identificere os med den, fordi den også bliver en del af vores hverdag. Den kan give et sted sit eget unikke, identitetsunderstøttende særpræg og skaber mening og værdi for os, når værkerne er stedsligt forankrede. Kunst i hjemmet øger livskvaliteten. Kunst på arbejdspladsen øger produktiviteten.* Og kunst i bygninger giver identitet. God udsmykningskunst indfanger et steds atmosfære og iboende fortællinger og vender dem udad på en sanselig måde. Den afspejler sin sammenhæng og er samtidig med til at udvikle denne sammenhæng. Den fremkalder refleksion og skriver historier ind i de rum, vi lever i. Hvis vægge kunne tale, siger man, og det kan de såmænd. Udgangspunktet for Thomas Pålssons værker er altid stedet. Dets beliggenhed, anatomi, arkitektur, identitet, liv, historie og iboende fortællinger indoptages i den kreative proces. Udsmykningsarbejdet baseres på deltagelsesprocesser/samskabelse for at involvere interessenterne mest muligt og skabe forankring for værket. Samskabelsen giver i den lokale kontekst ofte anledning til nye møder og fællesskaber, som ellers ikke var opstået, ligesom eksisterende lokale fællesskaber kan styrkes igennem et fælles projekt. I organisationer kan bevidstheden om grundværdier, formål og identitet styrkes og samskabelsen har ofte værdi langt udover den kunst, der skabes. Samskabelsen har et dobbelt formål. Den giver både de deltagende indblik i - og indflydelse på - den kreative proces og den giver kunstneren indsigt i, hvad der er på spil i den pågældende kontekst. Thomas Pålsson har i tidens løb inddraget boligforeninger, ledelser, virksomheder, uddannelsesinstitutioner, udsatte unge, borgergrupper og mange andre i kortere eller længere perioder. Samskabelsen kan tage form af alt fra samtaler og enkeltstående workshops til længerevarende forløb eller midlertidige kunstrum. Den systematiske inddragelsesmetode, Thomas Pålsson benytter, er baseret på hans metodeundervisning, bl.a. igennem 10 år på Kunstakademiets Designskole, og på konkrete erfaringer med en lang række udsmykningsprojekter og tværfaglige samarbejder. Processen tilrettelægges altid med udgangspunkt i stedets og projektets særegne omstændigheder og gentænkes hver gang. * Exeter University’s School of Psychology Udendørs udsmykning med vejstribemaling i det socialt udsatte kvarter omkring Aldersrogade (i dag Sigynsgade). Værket er støttet af Kvarterløft Haraldsgade og udviklet sammen med lokale børn igennem bl.a. tegneworkshops.
|
Vægmaleri af Thomas Pålsson på Roskilde Gymnasium udført i 2017 (detalje). Maleriet er ét af mange af Thomas Pålsson på gymnasiet, som under den samlende titel “Den hemmelige kraft bag håbløs naivitet" tematiserer elevernes fandenivoldskhed og evige idealisme. Malerierne er udarbejdet igennem elevworkshops og eleverne udsmykkede samtidig i samarbejde med Thomas Pålsson deres eget rum på gymnasiet.
To gavlmalerier udført for Vesterbro Ny Skole i samarbejde med Områdefornyelse Centrale Vesterbro. Værkerne er bl.a. udviklet sammen med skolens elever igennem workshops, hvor stedets historie, nutid og fremtid smeltede sammen i collager udarbejdet af elever. De visuelle forskydninger i tid skulle både styrke elevernes lokalhistoriske forståelse og udgøre konkrete forlæg for de endelige værker.
Thomas Pålsson under arbejdet med et stedsspecifikt vægmaleri i Københavns Nordhavn bestilt af By & Havn i 2014 i forbindelse med deres udvikling af området. Værket er udviklet i dialog med områdets lokalhistoriske arkiv og er et visuelt sammenklip af originalt billedmateriale fra havnens historie igennem 100 år med fokus på udvalgte fysiske bestanddele og begivenheder. Værket er er opført i bygningen “The Silo” som en del af den permanente udstilling "Himmel og hav".
|